Våte historier - wetstories.ueuo.com

Linkside

Mail meg:

Egen Bæsj

Jeg var på hytta sammen med familien, det var vinterferie, så jeg og min eldre bror hadde fri. Dette var før han flyttet hjemmefra, mens han gikk på vidergående. Jeg gikk vel i fjerde, eller noe sånt tror jeg. Vi var altså på hytta, ikke den samme hytta som jeg og Geiri var på i den første Hyttejentahistorien som han skrev, men min bestefars hytte som ligger ved det samme vannet. Denne hytta er litt mindre, og den var nå stappa full. Det var jeg, min bror mamma og stefar, bestemor og bestefar. Min yngre bror som Geiri har fortalt om, var ikke født enda, når jeg tenker meg om må mamma ha vært gravid med han. I alle fall koste vi oss og hadde det trivelig. Vår familie var ikke så ofte på hytta, og jeg var ofte misunnerli på Geiri som var ganske ofte på den andre hytta, med sine besteforeldre. Jeg og broren min lekte en del i snøen, tror han likte å ha meg som unskyldning for å være litt barnslig og leke. Men straks han så pappa (kaller han det selv om han er stefaren min), bråskiftet han mening, og var plutselig for voksen til sånt.

Jeg hadde bobledress på meg, jeg husker den var varm og god, og den var glatt i rumpa slik at man kunne ake på den rett på snøen. Jeg likte å gå rundt for meg selv, det var jeg vant til, det var ikke så mange andre å leke med rundt gården vår. Ofte kjente jeg at jeg måtte tisse, og tenkte vel også at det hadde vært gått å tisse litt i dressen. Men jeg visst jeg ville få mye kjeft, spesielt av mor, og turte aldri å prøve. Det var en gang jeg måtte skikkelig, og broren min syntes nok det hadde vært moro om jeg hadde tissa meg ut, så han holdt meg igjen. Jeg prøvde å løpe mot utedoen, men han holdt meg fast, og sa at jeg kunne vel holde meg litt. Pappa kom ut og så det, han ble skikkelig sint på broren min, og sa at hvis jeg tissa på meg fikk han vaske klærne og dressen som straff! Et øyeblikk var det neste som om jeg heller ville det, og jeg var nær for å gi etter for tissetrangen. Men da presset kom, kom fyrkten og kroppen stengte automatisk igjen, så jeg kom meg på utedoen.

Jeg likte å sitte der på utedoen, midt ute i skogen, og gjøre mitt. Jeg tisset lenge, og jeg likte å leke litt med tissen min og sånn, det var spennende. Det var ofte jeg tok på meg selv, og syntes det var godt. Den gangen trodde jeg vel på en måte at dette var forbudt, og at det var derfor det føltes så spennede. Når jeg måtte bæsje, satt jeg ofte lenge, mye lengre enn jeg pleide å gjøre hjemme. Det var godt å egentlig bare sitte der til det kom av seg selv, og så presse ut litt etter litt og kjenne den gode luften og brisen mot rumpa som kom inn mellom plankesprekkene. Jeg lekte med tissen mens jeg bæsjet, og det kom tiss. Jeg skvatt til, og trakk til meg hånden, noen av fingrene var våte av tiss. Jeg lurte på hva det smakte, om jeg skulle tørre å putte fingrene i munnen. Men jeg turte ikke, og mamma ropte om jeg var ferdig, så da tørket jeg dem bare med papir og lot som ingenting.

Foreldrene mine og broren min pakket sakene. De hadde ikke fri like lenge som meg, og skulle dra hjem neste morgen. Vi la oss, jeg og brodern sov på samme rom. Det var noe jeg egentlig ikke var vant til, men siden det var så liten plass på hytta, måtte vi jo. Jeg lå i senga under hans, og jeg tenkte på tidligere da jeg hadde sittet på utedoen. Jeg lot hånden gli ned og innenfor trusa. Kan ikke huske at jeg hadde gjort det før. Jeg kikket nervøst opp på hans seng, men han snorket. Og madrassen jeg stirret opp i, rørte seg ikke. Et halvt sekund tenkte jeg på om jeg ville prøve å tisse. Bare litt, bittelitt på fingrene mine, sånn at jeg kunne putte dem i munnen og smake. Vet ikke hvorfor jeg gjorde det egentlig, men husker det godt. Men tenk om jeg tisset for mye, og hele senga ble våt. Jeg ville bli mobbet for livet av brodern. Likevel var tanken spennende, og jeg tror jeg prøvde å gjøre det, men jeg fikk det ikke til å komme. Jeg husket også nattpotta som sto under senga, den hadde jeg tisset i mange ganger, og det var ikke så lenge siden heller. Men jeg turte ikke, siden han kunne våkne og se meg, naken, og at jeg tisset. Det ville jeg i alle fall ikke!

Så kom morgenen, og alle var oppe for å se dem vel av sted. Jeg og bestemor og bestefra skulle altså bli igjen på hytta. Likevel var jeg nå blitt ganske flink til å gå på ski, jeg avskydde det da jeg var (enda)mindre. Så jeg ville bli med dem et stykke, og så gå tilbake til hytta alene. Jeg fikk lov til det, og hoppet kjapt inn i dressen rett etter frokosten. Det var litt mildere i dag, nesten påsketempratur, så

jeg gikk i bare truse og skorte under den likevel så varme dressen. Vi gikk over vannet, jeg gikk sist, og det var så moro å gå på ski at jeg ble med dem helt i andre enden av vannet. Da sa de at nå måtte jeg gå tilbake, sån at jeg kunne finne veien. Jeg nektet, trassig var jeg nok mange ganger mot mor og far i den alderen. Så jeg ble med et stykke til, slik at jeg fikk noen bakker å renne i på tur tilbake. Da vi kom til turens høyeste punkt, slik at vi så vidt kunne skimte hytta i det fjerne, så mor at nå måtte jeg gå. Tenk om jeg ikke fant veien! Jeg sa at det var jo bar å følge sporet! Det hadde ikke mamma noe svar på, så det ble til at jeg fikk renne ned bakkene ved siden av dem, før jeg endelig gikk med på å snu, og gå tilbake. Jeg tok farvel med dem, og begynte å traske opp bakken igjen.

Uff så mye lengre det var denne veien, motbakker og ikke lenger noe selskap. Jeg trodde ikke jeg skulle savne å ha dem rundt meg, men skogen og dalsidene virket så underlig tomme nå som jeg var alene. Da jeg nesten var kommet på toppen av bakken, kom jeg på at jeg ikke hadde gått på do etter frokosten, slik jeg pleide. Vi hadde hatt det så travelt før vi dro. Da jeg våknet, var jeg mega tissetrengt, og jeg sprang og tissa med en gang. Men etter den rike frokosten, som vi tross alt hadde brukt litt tid på, hadde jeg rett og slett glemt å gå på do før jeg tok på meg utedressen. Nå, kjente jeg at jeg burde ha gjort det, det presset litt mot rumpa mi, jeg måtte bæsje. Jeg gikk fiskeben opp de bratte bakkene og kjente bæsjen der inne som ville ut. Det var egentlig ganske godt, å gå slik med bare truse innenfor dressen. Men jeg begynte å bli litt redd for at jeg ikke hadde husket å gå på do.

Da jeg endelig sto på toppen av bakken igjen, og kunne se hytta i det fjerne, gikk det opp for meg. Jeg kom kanskje ikke til å rekke det. Jeg begynte å bli veldig bæsjetrengt nå, og jeg ble redd for at jeg kanskje ikke skulle klare å holde meg. Det var nok lenge siden sist jeg hadde hatt et bæsjeuhell, jeg tror ikke jeg kunne huske sist. Jeg begynte å bli litt på gråten da jeg satte utfor bakken, og det var ikke så moro mer. Da bakken igjen ble slak, ned mot vannet, lurte jeg på om jeg skulle sette meg innimellom noen trær eller noe, og gjøre det der. I hodet mitt kretset tankene, og jeg lurte på om ikke bestefar og bestemor bille lure veldig når vi skulle hjem igjen, hvor jeg hadde gått hvis de fikk øye på sporene mine som forlot stien? Kanskje de til og med ville følge det et stykke for å se hvor jeg hadde gått, og oppdage hva jeg hadde gjort innimellom trærne? Denne tanken skremte meg fra å ta denne avstikkeren, og jeg tenkte at jeg måtte bare klare å holde meg til jeg kom til hytta. Jeg var jo stor jente nå, snart ti! Kunne da vel holde inne litt bæsj!

Men etter den siste bakken ned til vannet, var jeg ikke lenger så sikker. Jeg kjente det presset veldig hart mot rumpa, og jeg presset imot. Jeg var sikkert rød i trynet nå, men det gjorde ingenting. Ingen så meg, bare jeg kunne nå fram til utedoen i tide, skulle alt bli så bra. Det ble vanskelig å gå på ski nå, måtte presse imot hele tiden, og jeg gikk med små steg over det islagte vannet. For hver gang bena skled ifra hverandre, ble det vanskeligere å holde imot. Grepet mitt holdt på å løsne. Jeg kjente trusa var klam mellom beina mine, inne i den glovarme dressen. Jeg presset fortsatt imot, men nå var jeg sikker på at det ikke kom til å gå. Jeg, ei jente på snart ti år, kom ikke til å rekke doen sin, og kom til å bæsje i trusa si! Det var så flaut! Jeg kjente en tåre på kinnet, den sved mot huden i den kalde vinden som lå over den store flaten som var dekt av is og snø. Det var en underlig følelse. Et øyeblikk var jeg ikke sikker på om det hadde begynt å komme noe i trusa, eller ikke. Jeg prøvde alt jeg kunne, men så at det enda var langt igjen til hytta. Så, var det ikke tvil lenger. Den presset seg vei ut mellom beina mine. Og noe havnet i trusa mellom beina mine, inne i dressen.

Nå gråt jeg. Jeg visste det ikke nyttet å stå imot lenger, så jeg lot musklene slappe av. Jeg bæsjet på meg! Det kom stadig mer, jeg kjente hvordan trusa ble tyngre. Jeg ble redd for at det skulle komme i dressen. Da ville de nok bli ordntli sinte på meg. Jeg knep igjen, og fikk med en kraftanstrengelse tilbake kontrollen over det som skjedde med meg. Jeg kjente hvordan bæsjen i trusa mi gned mellom beina mens jeg labbet videre i snøen. Nå var gode råd dyre. Jeg trodde ikke bestemor og bestefar ville bli virkelig sinte, men det var mer at jeg ville bli utrolig flau hvis jeg måtte innrømme at jeg hadde gjort i buksa! Jeg vurderte hva jeg skulle gjøre. Jeg kunne gå på utedoen, der kunne jeg få av trusa og tørke bort den fæle bæsjen fra rumpa. Men hva skulle jeg gjøre med trusa? Nei, jeg fikk

heller satse på å komme seg inn på soverommet. Der kunne jeg være alene, og finne en måte å hjemme trusa på. Jeg gikk opp den lille bakken opp fra vannet. Trusa var varm og……, varm og……, god? Nei….., nei, det kunne den da ikke være!? Jeg var utrolig flau for at jeg måtte bæsje i trusa mi, dette var felt, ikke godt! Jeg kjente de stive kinnene, på strimene av tårer som hadde frosset i den kalde trekken. Jeg hold ansiktet i hendene en stund, stoppet å gå. De måtte ikke se at jeg hadde grått.

Jeg tørket tårene vekk så gått jeg kunne, og så gikk jeg mot hytta og satte kursen rett mot døra, og så var det å komme seg inn på rommet før de begynte å kjenne lukta. Da jeg kom til hytta, var bestemor og bestefar på verandaen. De satt og nøt sola som varmet godt, og som fikk det hele til å minne sånn om påske. Det var så vidt de merket meg. De var vant til at jeg av og til ville gjøre ting på egenhånd, og de fulgte ikke etter meg da jeg tok av meg skiene og gikk inn i hytta. Jeg kjente den godt da jeg tok av meg skiene, og end bedre da jeg gikk inn på rommet og begynte med å få av meg dressen. Jeg passet på sånn at dressen hadde mins mulig kontakt med trusa mens jeg kledde av meg. Da jeg åpnet glidelåsen, kjente jeg stanken. Den var forferdelig! I hvert fall med det samme. Når man ble litt mer vant til den, var den jo egentlig til å leve med. Jeg fikk av meg dressen, og ble lettet da jeg så at det ikke var kommet noe i den. Jeg så ned på den hvite trusa. Den var ikke så hvit som den pleide. Jeg trodde den skulle være stappfull, og bule sikkelig, men egentlig var det ikke så mye jeg hadde bæsjet i den. Jeg ble lettet, og tok den av meg. Jeg dro fram nattpotta fra under senga, og la trusa i den. Jo da, det var en del bæsj allikevel. Jeg tok tak i trusa, og ristet bæsjen ned i potta. Den var ganske så fast, så jeg fikk ut det meste. Heldigvis sto det dopapir der også, men først ville jeg gjøre meg helt ferdig. Når det nå allikevel var noe i potta, satte jeg meg over den. Nå presset jeg virkelig, det var godt å bæsje når man faktisk ville det.

Bæsjen slapp ut av meg, det var ikke så mye igjen. Litt tiss sildret også ut av meg og la seg over bæsjen nede i potta. Igrunn var det ganske moro å gjøre i potta. Man kunne se det etterpå, det man hadde gjort. Jeg tørket meg, og åpnet vinduet for å kaste papiret ut. Det var noe vi vanligvis gjorde når vi brukte nattpotta. Jeg tok trusa og tulla den inn i papir, og La den under senga, et stykke fra der jeg satte potta jeg akkurat hadde brukt. Jeg fant ny truse i sekken som jeg tok på meg, og tenkte at det hadde gått bra, tross alt. Etter middag gikk bestefar inn på rommet hvor jeg og brodern hadde sovet for å ta av sehgeklærne hans. Selvfølgelig måtte han kjenne lukta, og han tømte potta i snøen utenfor vinduet. Jeg tenkte ikke noe mere over det, og fortsatte å leke ute i det fine været. Det var deilig å leke i snøen med dressen på, og fortsatt bare truse og skjorte under. Det var ganske mye snø, og jeg var vant til å leke alene og bruke fantasien. Snøen ble liksom en stor by hvor ei jente som meg fant alt hun kunne ønske seg! Rart å tenke på hvor fordomsfri og fantastisk en barnehjerne er!

Da kvelden kom, gikk jeg inn og tok av meg dressen. Jeg gikk omkring i hytta med bare skjorta og trusa på meg. Bestefar tok meg på fanget, og der satt jeg og koste meg. Fordi vi var på hytta, og brodern ikke var der lenger, var det helt greit og utrolig godt å få være litt barnslig, og få sitte på fanget. Så kom det jeg ikke hadde ventet. Bestefar spurte om jeg hadde hatt et uhell i trusa mi i dag. Jeg ble totalt forvirret, men måtte jo med et sukk innrømme det. Jeg tror han så hvor lei meg jeg var for det, for han sa med en gang at det var greit, “sånt skjer av og til, men si fra neste gang, er du snill”. Jeg lovet det, og bestefar smilte. Han tok fram eventyrboka, og fortalte med den gode, varme stemmen, mens bestemor satt i hjørnet med strikkinga og smilte til oss. Mine sorger om uhellet var glemt, det var koselig å bli lest for, slik som det hadde vært hver dag da jeg var lita.

Da natta igjen kom, lå jeg og tenkte på det som hadde skjedd. Men jeg tror ikke jeg på det tidspunkt direkte tenkte at jeg hadde likt det at jeg gjorde i buksa. Men noe spenende var det med det. Jeg ble tissetrengt, og tok fram potta igjen. Jeg tisset ned i den, og av en eller annen grunn (egentlig mest fordi jeg ikke gadd, tror jeg), tok jeg på meg trusa uten å tørke meg. Jeg var jo litt våt i rumpa, og trusa fikk vel en flekk eller to. Dette lå jeg og kjente på, og tenkte vel mest “uff, så dumt av meg. Nå har jeg tiss i trusa også”, men det var samtidig litt spennende også J